سیلو های فلزی و بتنی ذخیره گندم

سیلو فلزی بانه

امروزه ساخت سیلو های فلزی و پیچ مهره ای جهت ذخیره گندم ،ذرت، غلات و … رواج بسیاری بسیاری پیدا کرده و شرکت عمران صنعت فنون البرز یکی از اولین ها در ساخت سیلو فلزی پیچ و مهره ای می باشد. در این مقاله سعی شده در خصوص معایب و مزایای سیلو فلزی و بتنی نکاتی ارائه گردد.

احداث سیلوی گندم – ذخیره سازی غلات

از گذشته روال بر این بود که غلات و گندم مصرفی مردم برای فصل های نامناسب و قحطی ذخیره شود. ذخیره سازی و نگهداری غلات به روش استاندارد ، یکی از فاکتورهای مهم در حفظ کیفیت غلات میباشد. غلات باید در مکان و با شرایط مناسب ضمن حفظ کیفیت آن ها نگهداری شود. در واقع ذخیره سازی یعنی نگهداری مواد با اصول مشخص.

ذخیره سازی گندم​

گندم موثرترین و مورد نیاز ترین مواد غذایی به شمار می رود و واردات گندم در کشورها بسیار می باشد . کشور ایران از لحاظ تامین گندم خودکفاست اما ماندن در این جایگاه ، بستگی به تجهیزات ذخیره سازی گندم دارد.در نتیجه با توجه به رشد تصاعدی جمعیت ، تولید و ذخیره سازی گندم ، یک امر مهم و حیاتی است.

حمل و نقل و جابجایی گندم یکی از معضلات کنونی و کار هزینه برداری است. وجود سیلوها با ظرفیت بالا باعث میشود که گندم مناطق مختلف در این سیلوها حمل شوند و در صورت نیاز جهت مصرف، دوباره بازگردانده شوند.

ذخیره سازی گندم معمولا به دو روش انبار و سیلو انجام میشود که تفاوت اصلی آن ها در داشتن تجهیزات سیلو مانند بوجاری ، تخلیه و بار گیری، کنترل دما و رطوبت، خشک کردن و هوا دهی گندم ، جمع آوری گرد و غبار و آفتاب زدایی می باشد.

انبارهای مسطح را اگر بخواهیم به صورت کاملا مکانیزه و استاندارد بسازیم هزینه ساخت آن بالا میشود . البته اکنون در برخی مناطق کشور با انبارهای ساده و بدون تجهیزات احداث و اجرا می شود.

سیلو چیست؟؟

سیلو، انباری برای نگهداری مواد خوراکی مورد استفاده دام و انسان می باشد . سیلوهای مورد استفاده برای مواد خوراکی دام، علوفه را با رطوبت بالا طوری که سال ها بتوان از علوفه بدون اینکه ارزش غذایی آن کم شود نگهداری میکنند.

سیلوها علاوه بر نگهداری مواد خوراکی انسان و دام، در کل محل نگهداری مواد می باشد مانند سیلوهای مواد اولیه و سیلوهای سیمان.

در احداث سیلو باید به ظرفیت آن جهت ذخیره سازی مواد دقت کرد که ظرفیت مناسب را جهت نگهداری مواد و غلات برای آن در نظر بگیریم. ابعاد و مساحت زمین جهت احداث سیلوها نیز در انتخاب ظرفیت سیلوها موثر است.

دلایل مختلفی برای ساخت و احداث سیلوهای ذخیره گندم وجود دارد که مدیر کارخانه تصمیم به ساخت آن می کند مانند:

 ۱. قرار گیری کارخانه در مجاورت کارخانه آرد . (بهترین مکان برای احداث سیلوی گندم و غلات، در مجاورت کارخانه های آرد سازی می باشد.)

۲. ساخت سیلو جهت ذخیره کردن گندم

۳- احداث سیلو جهت ذخیره سازی غلات های وارداتی و صادراتی در بنادر.

مزایای احداث سیلوهای ذخیره سازی گندم :

– بهبود ترکیبات دانه
– کم شدن ضایعات نان و گندم
– مانع افت زدگی و ورود ضایعات موجود در فضای باز و غیر بهداشتی.
– کم شدن هزینه های ناشی از حمل و نقل غلات

سیلوی ذخیره غلات

هر کشوری با توجه به میزان تولید و مصرف غلات خود باید در ساخت سیلوهای ذخیره غلات همچون سیلوهای نگهداری گندم اقدام کند و از آنجا که برداشت گندم در زمان کوتاه انجام میشود و در طولانی مدت مصرف میشود ، ذخیره سازی آن با روش های استاندارد امری حیاتی است.

کشور خودمان ایران در میزان تولید گندم به خودکفایی رسیده است اما میزان سیلوی مورد نیاز برای ذخیره گندم در کشور کم میباشد که باید احداث و ساخت آن ها تا سالهای آتی با توجه به افزایش جمعیت کشور ، رشد قابل توجهی پیدا کند.

در بسیاری کشورهای پیشرفته دنیا مانند آمریکا موضوع ذخیره سازی گندم به خوبی رعایت می شود و میتوانند گندم خود را تا دو سال ذخیره کنند. اما در کشورهای آفریقایی و فقیر به دلیل نبودن امکانات جهت ذخیره سازی گندم سالانه مقدار زیادی از گندم در طی مراحل تولید تا مصرف از بین میرود و این امر باعث از بین رفتن انسان های ان کشور به دلیل نبود مواد غذایی همچون گندم می شود.

هر کشور با توجه به میزان جمعیت، توانایی اقتصادی ، موقعیت جغرافیایی و اندازه مصرف خود سعی دارد بهترین روش ذخیره سازی غلات مانند ذخیره سازی گندم را انتخاب کند.

دو نوع سیلوی متداول برای ذخیره گندم وجود دارد. سیلوهای با بدنه فلزی ( سیلوهای فلزی ) و سیلوهای با بدنه بتنی ( سیلوهای بتنی ) وجود دارد .

۱. سیلوهای بتنی ایستاده
ساخت سیلوهای بتنی – شرکت عمران صنعت فنون البرز
ساخت سیلوهای بتنی – شرکت عمران صنعت فنون البرز

سیلوهای بتنی در ابتدای قرن گذشته در دنیا رایج بود و در کشور ما نیز قدمتی طولانی نزدیک به ۷۰ سال دارد.

سیلوهای بتنی یکی از مستحکم ترین و مطمئن ترین روش های ذخیره نگهداری غلات می باشد.

در گذشته به دلیل کم بودن جمعیت شهر ها ، ظرفیت سیلوهای بتنی نیز کم بوده است اما اکنون با افزایش جمعیت در شهرها و همچنین راحتی در حمل و نقل ، ظرفیت سیلو گندم نیز افزایش پیدا کرده است. مانند سیلوهای ۱۲۰ هزار تنی .

سیلوهای بتنی معمولا در مناطقی که احتیاج به ذخیره سازی و نگهداری گندم به مدت طولانی است احداث میشود.

نگهداری غلات در سیلوهای بتنی در مناطق گرم و مرطوب به دلیل وجود دیواره های بتنی انجام میگیرد.

زیرا در اثر وجود تعریق در رطوبت بالا ممکن است غلات، کیفیت خود را از دست دهند اما در سیلوهای با بدنه بتنی مقدار زیادی از رطوبت به بدنه بتنی سیلو جذب شده و از فضای داخلی سیلو خارج می شود.

۲.سیلوهای فلزی ایستاده ( سیلو پیچ و مهره )
سیلو فلزی شرکت عمران صنعت
سیلو فلزی شرکت عمران صنعت

نوع دیگر از روشهای نگهداری مواد غذایی همچون غلات و گندم با توجه به رشد روز افزون صنعت فولاد سازی در دنیا می توان به سیلوهای فلزی ایستاده که اشاره کرد.

 قطعات سیلوهای فلزی پیچ و مهره از پیش ساخته شده و احداث آن با مدیریت اجرایی خوب ، امکان پذیز است.

مراحل ساخت سیلو گندم و غلات در کارخانه و با کنترل کیفیت و به صورت دقیق صورت میگیرد.

سیلوهای فلزی ساخته شده از ورقهای فلزی گالوانیزه می باشد که عمر آن ها بستگی به کمیت و کیفیت گالوانیزه موجود در سطح فولاد می باشد.

 با اینکه در سالهای گذشته بهترین گزینه برای ذخیره سازی مواد ، سیلوهای بتنی بوده اند اما در دهه های اخیر، سیلوهای فلزی با جنس استیل نیزدر بازار ، خرید و فروش میشود.

شرکت عمران صنعت فنون البرز هم در زمینه ساخت سیلوهای بتنی و هم ساخت سیلوهای فلزی فعالیت دارد.

مزایای سیلوهای فلزی پیچ و مهره :

۱. یکی از مزیت های خوب سیلوهای فلزی در این است که وقتی آفتاب یه صورت مستقیم به بدنه سیلوهای فلزی میتابد، دمای داخل سیلو بالا نمی رود. درست است که حرارت خارجی به سرعت به سطح داخلی سیلوی گندم وارد می شود اما پایین بودن درصد انتقال حرارت غله سبب میشود حرارت به توده های غله داخل سیلو انتقال پیدا نکند.

۲. سیلوهای فلزی پیچ و مهره از امکانات اختلاط گندم ، رطوبت گندم و کنترل حرارت ، مبارزه با آفت های انباری و عملیات بوجاری برخوردار می باشد.

۳. مزیت دیگر سیلوهای فلزی در سرعت بالای اجرای آن میباشد و به زمان کمی صرف احداث آن و نصب تجهیزات و ماشین آلات آن نیاز داریم.

۴. سیلوهای با بدنه فلزی به علت داشتن وزن کمتر ، به فوندانسیون ساده تر و ارزان تری نیاز دارند.

۵. به علت سبک بودن سیلوهای فلزی، هزینه ساخت فندانسیون آن ها پایین می باشد.

جهت ساخت و نصب سیلوی گندم و غلات، سیلوهای فلزی و بتنی با شرکت عمران صنعت فنون البرز تماس بگیرید.

جهت دیدن محصولات و فعالیت های شرکت عمران صنعت فنون البرز میتوانید از نمونه کار های شرکت دیدن فرمایید.

۱۱ دیدگاه

  1. سلام
    شما فقط سیلو میسازید؟ یا تجهیزاتش رو هم اجرا میکنید؟
    و اینکه دستگاه هاتون آماده هستن؟ یا امکانش هست چیزی که مورد نیاز هست رو سفارش بدم؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    • سلام .. بله تمامی تجهیزات و خطوط انتقال رو طراحی و تولید میکنیم و هر ظرفیت و سفارشی که داشته باشید از نو طراحی میشه .. برای مشاوره و دریافت پیش فاکتور لطفاً تماس بگیرید .

  2. سلام من نصاب تجهیزات (ماشین آلات وبرج کار وراه رو )سیلو های گندم فلزی وبتنی با گواهی کار از شرکت و قراداد های کاری اماده به همکاری می‌باشم.رضایی ۰۹۱۶۷۶۶۱۶۳۳

  3. سلام
    تطفا اگر ممکنه هزینه احداث یک سیلوی بتنی ( مثلا ۲۰/۰۰۰ تنی ) رو با یک سیلوی فلزی با همین ظرفیت مقایسع کنید

  4. سلام خسته نباشید
    چطور میتونم با شما تماس بگیرم برای خرید سیلو و صادرات به ترکمنستان؟

  5. سلام من پیمانکار صفر تا صد سیلوی گندم بتنی آماده همکاری با کارفرمایان و شرکتها هستم ۰۹۱۴۶۱۹۴۶۸۲

  6. سلام بنده برای هوشمند سازی دمایی سیلو ها دارای سابقه طراحی برد و اجرا و نصب آن هستم خوشحال میشم بتونم همکاری کنم ۰۹۳۷۲۶۶۶۵۹۲

  7. سلام و وقت بخیر
    اینجانب مالک شرکت در زمینه فعالیت نفت و گاز می باشم به درخواست کارفرمایان عراقیم مقرر هست بنده برایشان سیلو غلات در عراق احداث نمایم لطفا در صورت تمایل به همکاری اعلام آمادگی نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.

Post comment